6feb

Comanda
de Daniel Vișan

MI-AM FĂCUT DATORIA zicea un pamflet
pe care l-am găsit în cutia poștală.
NU TE MAI POȚI BAZA PE MINE.
Am coborât de trei ori și de trei ori m-am întors,
pentru că ar fi trebuit să sosească.
Prima oară, când eram pe veceu și m-am șters în fugă
să prind interfonul care suna, nu l-am prins.
Apoi am stat să mă gândesc.
M-am și uitat pe geam când am auzit ușa de jos
așezându-se zgomotos în tocul metalic,
dar nu a ieșit nimeni,
doar flyerele erau acolo,
în fiecare cutie, iar într-una,
cea mai din stânga, șase unu,
erau îndesate vreo șapte,
de parcă una nu era de ajuns,
chiar dacă au venit în repetate rânduri,
și era o reclamă la încuietori,
curios lucru să îl zici despre ele,
sau pe care să îl recomande ele însele,
NU TE MAI POȚI BAZA PE MINE,
poate erau la alarme
și discreditau suficiența broaștelor,
care sunt înjunghiate și
în ale căror intestine sunt răsucite
cheile ranchiunos,
în afară de apartamentul 61,
unde nu a mai intrat nimeni,
sau poate nu a mai plecat,
ori a plecat într-un sens mai spiritual
decât am tăria, sau speranța, să îmi închipui
și acum nu mai poate anima nicio clanță,
nicio ușă. Cu atât mai puțin să mutileze bietele
protectoare, pentru că acum a atins un nivel, un
alt plan existențial, unde ura este un concept
străin.
Așa îmi dădea și ea mie hârtiuțe în cap,
sau lipite pe pereți, o dezordine lexicală,
doar că eu eram cel care ignora datoria sau
pe care nu te puteai baza
și încă sunt, cred. Nu că ar mai conta.
Am coborât de patru ori și am urcat de trei,
dar am stat să fumez o țigară în papuci și în chiloți
și am salutat-o pe doamna de la 61 care tocmai trecea
pe lângă mine revoltată de ținuta mea,
cu toată pasiunea pe care i-o îngăduiau
cei două sute de ani pe care îi avea
și ochii fumurii cu care pesemne încă putea să vadă,
surprinzător, însă nu cât să frunzărească literatura din căsuța
poștală;
i-am închinat țigara și și-a grăbit pasul.